گاو بالدار در کاخ آپادانا در شوش

       گاو بالدار در کاخ آپادانا در شوش

گاو بالدار در کاخ آپادانا در شوش

کاخ آپادانا ی شوش، کاخی با شکوه و با ۱۰۴۳۴ متر مساحت است که در واقع قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده است.این کاخ به فرمان داریوش، پادشاه قدرتمند هخامنشی،در شوش و بر روی بقایای آثار عیلامی بنا شد و به نام های «بارگاه» یا «آپادانه» شناخته می شود. امروزه آجرهای لعابی و نقش برجسته های دیوار این کاخ را در موزه لوور پاریس می توان یافت که نقش کمانداران و نقش گاو بالدار از آن جمله است.

امکانات کاخ آپادانا

در اینجا نقشی از گاو بالدار را می بینید که رنگ سفیدی دارد و با غرور تمام به سمت راست گام بر می دارد. سر گاو کمی به سوی گردنش کشیده شده و دم در حال حرکتی دارد. در پشت گاو، زمینه ای آبی به چشم می خورد و در اجزای مختلف گاو بالدار، همچون بال ها، دور چشم، سینه و پشت جاندار بخش هایی رنگین دیده می شود. شاخ های طلایی گاو به سمت جلو تمایل دارد. نقش گاو بالدار سفید، از دو طرف با حاشیه ای از گل ها و نگاره های رنگی احاطه شده است.

 

همچنین بخوانید :

روستای تمام آبی رنگ در مراکش 

ژاک دو مورگان باستان شناسی فرانسوی است که در طی قرن نوزده و بیست به ایران آمد ، و در منطقه باستانی شوش حفاری ها و کاوش های بسیاری انجام داد. او در طی حفریات باستان شناسی خود قطعات و آثار ارزشمند بسیاری از ایران باستان به دست آورد. دو مورگان نقش گاو بالدار که متعلق به کاخ آپادانا بود, را در طی سال های ۱۹۰۸- ۱۹۱۳ میلادی کشف کرد و آن ها را به فرانسه فرستاد. نقش برجسته گاو بالدار ارتفاعی ۱٫۴۰ متری و عرضی ۱٫۸۳ متری داردو قدمتش، همان طور که گفته شده به امپراتوری هخامنشی و قرن پنجم پیش از میلاد بر می گردد. دوره تاریخی: هخامنشیان

زمان ساخت: قرن ۶ تا ۵ پیش از میلاد

ابعاد: ارتفاع: ۱٫۴۰ متر؛ عرض: ۱٫۸۳ متر

منطقه: ایران، کاخ آپادانا شوش

کاشف: ژاک دو مورگان

سال کشف: ۱۹۰۸- ۱۹۱۳ میلادی

محل نگهداری: موزه لوور، پاریس


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.